DDR? Nej, men Kronprinsen.

Är vi i DDR en solig vårdag 1970? Nej, vi är i Malmös västra innerstad. Kronprinsen-komplexet stod klart 1964 och då fick Malmö en riktig skyskrapa, Kronprinsen (här med Hästhagens IP i förgrunden), med en höjd på 82 meter. Nog fan svajar det litegrann om man tittar uppåt när man tar ut pengar i bankomaten på marken nedanför!

Stilen har stora likheter med DDR-arikitektur jag stött på under mina Berlinresor.



Under 1950-talet lade byggmästaren Hugo Åberg fram idén om att bygga en skyskrapa på platsen där Kronprinsens husarregemente legat, men han mötte motstånd och inte förrän 1962 fick man godkänt av regeringen att uppföra höghuset.

Kronprinsenkomplexet med hyreshus, köpcentrum och serviceinrättningar i bottenvåningen ritades av arkitekten Thorsten Roos och började bebyggas 1959, höghuset har 26 våningar och de kringliggande husen har 10 våningar vardera. Jag gillar hur man piggat upp betongen på dem med pigga accentfärger! Själva höghuset är klätt med 1,9 miljoner mosaikplattor i olika ljusblå nyanser från Ifö-verken, ljusast är huset närmast himlen och mörkast närmast marken.



Byggherren Hugo Åberg ägde fastighetskomplexet fram tills att han omkom i en bilolycka 1969 då hans dotter Ulla ärvde allihop. Ulla Åberg har sedan dess varit fastighetsägare och drev företaget ända tills hon gick bort 2011, 84 år gammal.



Bor man i området går man säkert och handlar i butikerna och äter på restaurangerna kring Kronprinsen, men köpcentrat är idag något sömnigt. På 26:e våningen finns dock restaurang Översten, med fantastisk utsikt över stan.. och bort till Köpenhamn! Kronprinsenkomplexet förtjänar definitivt ett uppsving, så ni som bor i närheten, åk dit och upplev lite DDR.. i Malmö!

Kommentarer
Postat av: form55

Huset har man hört talas om och även sett på vykort, men nu vet jag betydligt mer om byggnaden och dess historia - tack!

2012-03-01 @ 12:17:35
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Jenny på La Mômes Old fashioned

Ja jag vill inte påstå att jag går igång på den arkitekturen, men med din beskrivning blir byggnaden åtminstone lite intressant.

2012-03-01 @ 19:49:33
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Eli

Intressant! Var inte krogen Kronprinsen the place to be under 1970-talet?

2012-03-01 @ 23:30:13
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hej!



Jag bor i Uppsala, vart bor du? :)

2012-03-02 @ 08:09:02
URL: http://enblommigtekopp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0