Markaryd - inköpen.

Det blev inte många inköp, men här kommer de i alla fall. Först och främst, en Risto-kruka från Upsala-Ekeby. Har varit sugen på en sådan länge, lyckades dessutom få den för en femtiolapp!
 
 
Enligt vad jag kunnat läsa mig till är Risto formgiven av Hjördis Oldfors. Känns ju rätt eftersom hon även låg bakom City-serien som jag också har en kruka ur. Hennes signatur finns däremot inte i botten.
 
 
Jag ville hitta ett kort med motiv från Markaryd, men istället hittade Jan (vars blogg ni hittar här) ett till mig! Stora Hotellet nere till höger på vykortet är igång än idag. Ommålat i ljusrosa.
 
 
Som ni vet, så är jag alltid öppen för fler plastörhängen och hittade under dagen två nya modeller. Ett par hängande i de vassaste färgerna marinblått, illrött och vitt samt ett par stora vita hjärtan. Jag hittade också ett litet kvinnoben i en nyckelring och ett par små röda plastljusstakar för julgransljus.
 
 
Slutligen, ett litet vårgrönt blombord till mitt äldsta dockskåp vars blommor jag fick återuppliva litegrann. De låg tilltryckta ner mot "jorden" men efter lite frisering blev de som nya!
 
 
Det var det, vad tyckte ni? Man hade gärna varit bilburen med tjock plånbok och större lägenhet inför augustiupplagan av antik- och samlarmarknaden i Markaryd. Maybe next time! Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: form55

Det var bra prutat på Ristokrukan! Från 125 till 50 kr! Blombordet har du fixat till riktigt ordentligt!

2012-08-30 @ 12:29:34
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Benny

Jag har inte hittat någon fastslagen information om att Risto skulle vara formgiven av Hjördis, även om det stilmässigt liknar. Jag har däremot hört av en källa som jag inte kommer ihåg nu att den istället skulle vara formgiven av finske Taisto Kaasinen, vilket ju bättre skulle överensstämma med namnet Risto (som onekligen låter finskt...)

2012-08-30 @ 13:07:26
URL: http://www.tallbacken.net/porslinsbloggen
Postat av: Christin

Charmigt blombord till dockskåpet.Söta småsaker i övrigt också och en fin kruka.
Har du förresten visat hur det gått med dockskåpet/skåpen ?

2012-08-30 @ 22:20:20
Postat av: Ulrika på Leta Retro

Krukan är såå fin! Risto ska jag lägga på minnet! Lyckades själv hitta 3 citykrukor i somras. De är så snygga. Svärmor tyckte att det var helt otroligt att jag hade gått och köpt så gamla trista krukor! Smaken är delad... (som tur är).

2012-08-30 @ 22:31:48
URL: http://letaretro.se
Postat av: Linda

Krukan var ju klart ett bra köp! Och tyvärr måste man bli mer och mer kräsen med tiden eftersom man redan hunnit köpa hem så mycket fint. ;)
Jättesött litet blombord du hittade med!

2012-09-03 @ 15:24:34
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0