Du och jag, Dalarna - inköpen!

Efter alla bilder jag visat med loppisar i idylliska miljöer hit och proppfulla antikbodar dit så anar ni säkert att jag hittade en hel del under resan upp mot Sundsvall?
 
Jag hade valkar i händerna på hemvägen för att jag bar så tungt men skam den som ger sig, att bära tungt härdar en! Följande ting fick hänga med söderut till Malmö. Liten blå Trelleborg Isolerband-burk och turkosrutig köksduk från Pingstkyrkans Biståndscenter i Sandviken. Ättiksflaska med snyggt sliten etikett från Erikshjälpen i Gävle och knäckebrödsskrin från bakluckeloppisen som hålls på söndagar på galoppfältet i Täby.
 
 
På byloppisen i den idylliska byn Bäsna utanför Borlänge hittade jag en kitschig plåbricka, en souvenir från Dalarna anno 1960-tal, av att dömma på kvinnornas frisyrer.
 
 
Pepita-bägaren och påsktuppen märkt Import i botten inhandlades också i Täby. Vi hökade när säljarna packade upp! Direkt när en dam pillade fram Pepitan ur tidningspappret klippte jag till..
 
 
..och äntligen fick jag tag på den här krukan som saknats i samlingen. Vit och fin, i en mellanstorlek. Den inköptes på en loppis strax utanför Sundsvall och inne i Sundsvall på Fyndlagret hittade jag en passande hängig grön växt.
 
 
Till de lite mindre inköpen hör mässingsljusstaken och två almanackor i mina favoritnyanser.
 
 
Den fina Tidstrand-filten låg och skräpade i Elis (vars blogg ni hittar här) bil, så jag tog hand om den och gav den ett bättre liv. Här i mitt hem ska den snart få stifta bekantskap med en läcker femtiotalsfåtölj att förhoppningsvis trivas tillsammans med!
 
 
Till de lite större inköpen hör stringhyllan som jag hittade i duggregnet på Gagnefs Auktionsvecka med marknad på rastplatsen i Djurås. Ett äldre par höll precis på att sätta fram den då jag norpade den. Jag gav 270 kr, vilket är väldigt långt från vad de kostar här i stan.. och i andra städer!
 
Jag köpte också en fin klarblå emaljskylt på en av de många små loppisar i folks garage eller uthus som vi stannade till vid. Den ska få stå lutad mot en vägg.
 
 
Hemarkivet inhandlades på byloppisen i Bäsna och ICA-almanackorna från 1953 och 1958 kan jag inte minnas var jag hittade. Kanske hos någon som tagit väl hand om dem, för de är i ett fantastiskt skick för sin ålder..
 
 
..och hos en kvinna långt ute i skogen som inte ville låna ut sin toalett till kringresande loppisentusiaster hittade jag en snygg väska. Jag trodde att mitt köp skulle mjuka upp henne inför det eventuella toalettbesöket men jag hade fel och fick uträtta mitt behov ute i skogen. Det var det fler av de kringresande loppisentusiasterna som fick lov att göra.
 
 
Jag hittade ett vykort till min samling..
 
 
..och några delar porslin som fick följa med hem. Allt från Rörstrand, anonym kaffekopp, två assietter vars dekor heter Marie samt anonymt tefat.
 
 
Tro det eller ej - men jag är inte klar med rapporteringen från semestern, mer kommer så kika in snart igen!

Kommentarer
Postat av: Clinen

Härliga fynd! Marie är jättefina. Har några mattallrikar och djupa tallrikar i den serien. =)

2012-08-11 @ 12:04:21
URL: http://clinensljuvafemtiotal.weebly.com
Postat av: form55

Kaffekoppen känns som Gustavsberg i formen. Pepitan var ett klipp! Och stringhyllan förstås. Den åker väl upp på väggen snart?

2012-08-11 @ 19:44:04
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: Linda

Jättefina fynd, blir ännu bättre när man ser dem såhär ett tag efter att galenskapen lagt sig. ;)
Vilka dagar vi hade! Och så fick man både fina minnen (kring köp av plastväxter, hundmys m.m.) och fina saker med sig hem. :)

2012-08-11 @ 23:27:36
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Anta Snaque

Av erfarenhet vet jag att Dalarna kan bjuda på många fina loppisfynd. Dock, idag har jag fyndat på loppis i mitt eget närområde.

2012-08-11 @ 23:57:38
URL: http://antasnaque.blogspot.com
Postat av: Jenny på La mômes Old fashioned

Fasen, jag tror nog att jag måste börja besöka Täbyloppisen trots att den ligger på fel sida av stan. Fint shoppat måste jag säga :)

2012-08-13 @ 22:11:15
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Ann-Charlotte

Många härliga fynd, och din väska var riktigt snygg!
En sådan skulle jag vilja ha som jobbväska.

2012-08-18 @ 11:39:25
URL: http://teakochorkideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0