Vita krukor jag redan har..

..men som vänner och bekanta vet så kommer rätt vit kruka i min väg, så köper jag den raskt. Frågar någon vad jag spanar efter ute på loppisar eller vad jag samlar på så svarar jag nog alltid utan att direkt tänka på det "- vita krukor, gärna från Upsala Ekeby."

Toppkrukorna i samlingen måste vara Adria t.v och t.h en omärkt med tulpanmönster. De är stora, i gott skick och skinande vita i glasyren. Precis så ska det se ut, tycker jag! Adria köpte jag av en annan retrobloggare och den tulpanmönstrade tjänade som penn- och saxställ på disken i antikaffär innan jag räddade den. Jag brukar ju inte alltför ofta öppna stora sedelfacket i plånboken men jag gav faktiskt 250 kr för Adria som jag letat ett bra tag efter och 80 kr för den andra.



Vidare har vi en annan stor vit snygging som förekommer både i ljusgult och ljusgrönt. Inköpt på loppis. Jag kan vara öppen för en ljusgrön i lite mindre storlek till köket, där jag som bekant bara kör med blått och grönt. Jag tror jag gav 75 kr för den här, som är stor och fin. Den är omärkt men brukar väl tillskrivas Upsala Ekeby?



I minsta laget men ack så söta, ett par tvillingar stämplade Rörstrand i botten. Såg dem på den mycket trevliga bloggen Femtiotalsjakten för något år sedan, så jag slängde iväg ett litet snällt där jag frågade om jag fick köpa dem och det fick jag! En hundring gav jag för båda.



Till vänster har vi Stella från Upsala Ekeby, som även förekommer i ljusgult och ljusgrönt. Jag kan även här vara öppen för en ljusgrön lite mindre till köket i framtiden. Mönstret är väl läckert? I mitten har vi Ideal från Gabrielverken och den högra vet jag inte ursprunget på då den är omärkt. Stella och den omärkta till höger fick jag köpa till ett riktigt bra pris av en annan retrobloggare. Ideal fyndade jag i somras i Norrland, tror bestämt att det var i Sundsvall jag fann den.



Ytterligare en omärkt stor snygging som är identisk i formen med den stora Gunillan. Kan den alltså också vara från Upsala Ekeby, kanske? Gunillan hittade jag på en loppis i ett uthus i Norrland. Där stod den liksom och väntade på mig, gav en tjuga för den..



..och jag kommer inte ihåg var jag köpt den mindre Gunillan.



Syskonpar från 60-talet.. tycker jag det ser ut som. Omärkta men ack så trevliga. Har inte sett dem innan, eller efter, för den delen. När jag köpte den stora fick jag den lilla på köpet, en mycket trevlig deal jag fick av den här retrobloggaren.



Den enda från Bo Fajans i samlingen, så läcker och ovanlig. Har aldrig sett den.. innan, efter i eller i fler färger. Köpt på loppis, tror jag gav 75-100 kr för den, det gör jag gärna när den är så fin och ovanlig.



Det var de vita hittills, liknande krukor får gärna göra oss sällskap i retrohemmet! Och skriv gärna en rad eller två, vet du något som jag inte vet om dem? Eller har du någon liknande att sälja, som skulle falla mig i smaken?

Kommentarer
Postat av: Gila

Vilken fantastiskt fin samling! Trevlig Valborg!

2012-04-29 @ 19:48:17
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Randiga Tråden

Så vackra.

2012-04-30 @ 08:46:13
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Katrin

Kan en AROS kruka storlek 4 (ca 13 cm hög) vara av intresse?

Mycket fint skick utan krackeleringar eller sprickor.

Finns på bild längst ner i högra hörnet på sidan 69 i senaste numret av Retro

2012-04-30 @ 11:04:53
Postat av: Emma

Håller med Gila. En fantastisk samling:)

2012-04-30 @ 11:29:49
URL: http://www.krupnikov.wordpress.com
Postat av: form55

Att bara ha vita krukor i ett rum var en utmärkt idé! Och du har riktigt många fina!

2012-04-30 @ 16:38:07
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Anneli

Hej!

Krukan med tulpanmönster kommer från B.O. Fajans, krukan på andra bilden är UE, den högra krukan på fjärde bilden är UE tillverkad för Turitz&Co eller Å&H. Slutligen de knottriga krukorna. De är från Gabriel.

2012-05-01 @ 01:40:10
Postat av: Jessica

Vitt, vitt, vitt....världens underbaraste nyans :-)

2012-05-01 @ 20:58:12
URL: http://retrolyckan.blogg.se/
Postat av: Linda

Så snygga, Adria och Stella var mina favoriter av alla de här läckerbitarna! Vita krukor har jag ingen plats för tyvärr, så hittar jag några fina i bra skick köper jag dem gärna till dig. Men ser jag någon UE-kruka i den ljusgröna glasyren så norpar jag den åt mig själv! ;)

2012-05-02 @ 11:39:38
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: karoline

ÅÅÅÅHHH vad många fina krukor du har!!!!

och tack fina för kommentarerna. Alltså det är så himla fint att få bo i en sån gammal lägenhet :D

Trivs som fisken i vettnet och önskar att vi inte var tvugna att flytta! :(



2012-05-02 @ 15:11:17
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: Anna

Mmmmmånga fina krukor! Vita krukor med svarta fat är så vackert!

2012-05-03 @ 10:01:24
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0