Hus och antikaffärer i den danska huvudstaden!

I centrala Köpenhamn kan man, om man bara letar sig lite, lite bort från turiststråken hitta både oförvanskad arkitektur och roliga butiker.

Husen har ofta 5-6 våningar, är putsade i milda kulörer och har alltid tät symmetrisk fönstersättning. Fönstren som alltid är spröjsade kan ofta ha ornament och dekorer över sig och de vackra portarna i trä har alltid vackra detaljer. Jag tycker väl att det liknar svenskt 1920-tal korsat med ornamentik från Hälsingegårdar, någon funkis har jag inte skådat under några Köpenhamnsresor. Områdena Pisserenden, Nørrebro och Vesterbro som jag brukar besöka är rika på gamla sneda hus i milda färger ofta med butiks/restauranglokaler en halvtrappa ner. 




 
Vidare är ju dessa områden fulla med antik- och second hand-affärer, här ser ni en av Köpenhamns bästa vintagebutiker Wasteland som ligger på Studiestræde 5, ser ni speglingen i fönstret av husen mittemot? Det liknar ju mest svenskt 1920-tal.



The Second Way (Studiestræde 15) har som många andra vintagebutiker hängt ut kläder på fasaden, så att man inte missar dem.



Café en halvtrappa ner med lagom underground-ig skylt.



Ett litet bildsvep från några antikaffärer på Istedgade. De hade alla ett trevligt utbud med glas, porslin, lampor och möbler från mina favoritdecennier men även lite sådant som jag tycker man är typiskt att hitta i Köpenhamnska antikaffärer..



..som trasmattor, gamla läskbackar, skira glas, emaljprylar, reklamskyltar och leksaker i plåt.



Taklampan i borstad mässing föll mig precis i smaken, men jag har redan lampor på alla platser det behövs en. Annars kunde den fått följa med till Malmö.



Köksprylar och patinerade bruksföremål är också poppis.



Fantastiskt, säkert tyskt leksakskök med massor av små tillbehör. Dockskåpsentusiastens (mina, alltså) ögon lyste lång väg.



Lite av varje.



Typiskt köpenhamnskt innerstadshus, gatlykta som sitter monterad på fasaden och Christiania-cykel att transportera barnen i. Alla med barn har en sådan, de är nästan fler än bilarna på gatorna!



Ett riktigt gammalt korsvirkeshus. Skum vinkel på bilden men huset hade även en skum vinkel i verkligheten.



Antikaffären nedan vars namn jag inte vet, ligger på Larsbjørnsstræde och dess utbud skiljer sig lite från de andra som har prylar från golv till tak inom ovan nämnda kategorier. Här är det ungefär bara rostiga industrilampor, stora bokstäver i plåt att pryda väggarna med och mässingsarmaturer i stil med Hans Agne Jakobsson, med fina fyrsiffriga prislappar.



Det var den här Köpenhamnsresan, det! Jag rekommenderar en resa dit varmt. Kommentera gärna en rad eller två!

Kommentarer
Postat av: Emma

Tack för tipsen om Berlin och din rapport från Köpenhamn kommer väl till pass för vi ska dit i sommar :)

2012-04-15 @ 20:40:34
URL: http://www.krupnikov.wordpress.com
Postat av: form55

Tack för tipsen! Måste kolla in några av butikerna nästa gång jag åker dit!

2012-04-15 @ 21:22:26
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Christin

Mysigt bildsvep från Köpenhamn. Ska själv snart dit.

2012-04-16 @ 19:29:28
Postat av: Randiga Tråden

Det skulle vara underbart att få srosa där, det var så länge sedan jag var i Köpenhamn.

2012-04-20 @ 08:38:28
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Monrou's vintage blogg

Åh, massa fint, varför bor jag inte där för? :/

2012-04-20 @ 23:03:09
URL: http://monrous.blogg.se/
Postat av: Gunilla

så härliga bilder! Jag måste också få med mig kameran och ta lite bilder ute!

2012-04-22 @ 09:47:37
URL: http://http://gunillas-fynd.blogspot.com/
Postat av: Ulrika på Leta Retro

Håller med! Grym sophink!

2012-07-11 @ 11:39:39
URL: http://letaretro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0