Tänk att min ring är en Kaplan!

Jag köpte min älsklingsring på en antikmässa för ett par år sedan och den har knappt lämnat mitt finger sedan dess. Jag föll för den för att den är så stor och därmed tillför lite glamour i vardagen. Visst är det något speciellt med kombinationen silver och bergskristall? Ringen är märkt med årsstämpeln Q9 = 1966, kattfoten och bokstäverna GK. Det ledde in mig på en googling med ett minst sagt intressant resultat. 



På ett antikforum hittade jag följande;

"GK-smycken (betyder Golde Kaplan) låg i Västberga, Stockholm. 
Innan Kaplans Auktioner blev auktionshus var det en fabrik som hette GK-smycken i Västberga. GK betydde Golde Kaplan, farmor till dagens innehavare. Det var i varje fall vad Rolf Kaplan, far till nuvarande ägare, berättade för mig en gång när jag frågade vad hans mor hette. Golde föddes som Golde Weitzman i Finska Åbo 1906, men flyttade till Sverige som barn och bodde i Stockholm till 1992 där hon avled 86 år gammal. Hon gifte sig 1930 med Nathan Kaplan.

Tillsammans startade de GK-smycken. Golde stod nog "bara" för namnet men var en mycket duktig affärskvinna. Nathan kom till Sverige från Ryssland tillsammans med sina bröder som hade redan tidigare etablerat sig i Sverige. Dessa bröder startade en stor konfektionsfirma som hette Kaplans Konfektionsfabrik.
GK-smycken utvecklades sedan av sonen Rolf till att innehålla en butikskedja som hette "Safir" och fanns på Drottninggatan, Götgatan, S:t Eriksgatan och Biblioteksgatan, samt i Finland. Det som finns kvar idag är en stor auktionsrörelse av främst klockor och smycken på Biblioteksgatan i Stockholm och heter Kaplans Auktioner. Rolf kan man fortfarande träffa i butiken, men företaget sköts av hans söner idag.

Om jag kommer ihåg rätt så anlitade GK flera olika designers vid den här tiden och bl.a. den senare kände silversmeden Olle Ohlsson. Jag deltog inte i tillverkning eller formgivning, även om jag besökte fabriken i Västberga. Olle Ohlsson var mycket duktig, men av någon anledning blev inte GK-smycken lika etablerat som t.ex Stigbert eller Borgila."

Där ser man! Visst känner man sig som ett barn på julafton när man lyckats snoka rätt på ett föremåls proviniens?


Kommentarer
Postat av: Maria/Prylodesign

Jättesnygg ring och intressant information, tack!

2011-10-22 @ 08:45:39
URL: http://prylodesign.blogspot.com/
Postat av: Randiga Tråden

Så vacker.

2011-10-22 @ 09:36:45
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Gratulerar!

2011-10-22 @ 10:30:35
URL: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
Postat av: Prinzessin

Grattis, och jo man blir glad om man hittar sånt

2011-10-22 @ 14:28:53
URL: http://prinzessin.blogg.se/
Postat av: Anna

Verkligen glamorös och jättesnygg! Alltid kul att hitta information om sina saker :)

Har svarat på ditt mail förresten!

2011-10-22 @ 16:58:27
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0