Moderna i Brösarp, del 1.

I helgen begav vi oss tio mil hemifrån i det strålande oktobervädret till Österlen och Brösarp för att besöka den moderna mässan som hålls där varje år. Mässlokalen var vid första anblick liten, tyckte jag, men efter att jag börjat gå runt försvann de tankarna helt. Man kunde spendera flera timmar där ändå, montrarna var välfyllda och stora. Mycket saker att titta på..



..och vi möttes direkt av ett mycket smakfullt utbud. Det var precis i min smak, och säkert många av mina läsares.

Här ser ni först lite Olle Baertling på väggarna och lite Josef Frank på fåtöljerna. Jag är svag för Josef Franks textila mönster för Svenskt Tenn (är inte vi alla det?) och det fanns mer av den varan i denna monter..



..och runt hörnet en Pythagoras-vepa i färgställningen som tilltalar mig mest. Jag har hyllat Sven Markelius textila mönster Pythagoras tidigare, men det tål att göras igen. Jag älskar det, snyggare än såhär blir det inte. Punkt.



Lite mer Josef Frank, varför inte? Kudden är sydd i tyget Nippon. Jag spanade ju lite efter två svarta träljusstakar som de på bordet idag men jag skulle vilja ha dem lite mer högsmala. Foten på de ni ser nedan är lite för vid, tyckte jag.

Ser ni vad snyggt fåtöjlen matchar med kudden som matchar med bordslampan, och så vidare?

Bordslampan är jag osäker på, jag glömde fråga. Kan den vara signerad Greta Magnusson Grossman, Bergboms eller kanske ASEA? Eller inget av det? Upplys gärna mig och andra läsare.



Tyvärr kan jag inte besöka den förträffliga butiken Form Design Scandinavia i Alvesta så ofta längre, sedan jag lämnade Småland för Skåne för ett par år sedan. Det är synd för sådana butiker växer inte på träd, jag önskar dem allt gott och skulle ni ha vägarna förbi lilla Alvesta så besök dem! Den här bilden är i alla fall från deras monter.

Både hos dem och andra hängde det gamla skolplanscher. Ni vet ju alla att de är väldigt populära. Själv skulle jag vilja ha en med växter, inga insekter för jag avskyr insekter.



En anatomi-plansch. Kanske hade den varit häftig på väggen här, hellre det än insekter. Men det blev inte inköpt någon skolplansch denna gång.

Snygg Negro-lampfot också, i design av Ingrid Atterberg för Upsala-Ekeby. Jag är förtjust i många av deras konstgodsserier i det här brungrå godset med vit glasyr.



I glashyllor hos de olika utställarna fanns det mest utsökta inom svensk nittonhundratals-keramik och -glas. Som de här två vaserna i finstämda färger i design av Gunnar Nylund för Rörstrand. Kanske är de unikat? Eller?



Det fanns ett bokbord också. Skulle inte ni precis som jag vilja ha alla böckerna som ligger där? Eller det kanske ni redan har? Den enda jag har i nuläget av de som ligger där är Bruksföremål av plast av Thomas Lindblad.



Det får bestämt bli ett inlägg till om Moderna i Brösarp, vill ni se mer?

I nästa inlägg får ni se mässans värsting (hade jag fått välja ett enda föremål på mässan, oavsett alla dyra och vackra saker så hade jag valt den, det var tamejfan det bästa jag sett på mycket länge!) och vad jag och svärmor köpte!

Kika in snart igen!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Underbara bilder med allt det vackra. Brösarp åker jag igenom varje sommar när jag ska till Vitemölla.Det är så otroligt vackert där. Jag längtar genast tills du visar fler bilder.

2011-10-18 @ 18:24:08
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Anna

Ser ut att ha varit en intressant mässa! Ska bli kul att se vad ni köpte och vad som var mässans värsting! :)

Förresten...ang. lampskärmen! Har ju helt glömt bort att du har skärmar. Vill du skicka bilder och mått så vore det supersnällt :) [email protected]

2011-10-18 @ 20:26:55
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: form55

Kul att se - önskar verkligen att jag hade varit där! Det får nog bli ett besök nästa år ändå. Spännande att få se fortsättningen!

2011-10-18 @ 20:31:36
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Linda

Oj så mycket fint! Håller med om att man inte kan hylla Pythagoras för mycket!

Och efter att ha sett allt det här fina så är jag såklart grymt nyfiken på mässans värsting!! :)

2011-10-19 @ 15:07:02
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Prinzessin

Åhh-- hade velat ha en anatomiplanch, du skulle ringt mig.

2011-10-19 @ 15:36:06
URL: http://prinzessin.blogg.se/
Postat av: eli

Kul att få se bildsvep från Brösarp! Jag har några av böckerna på bordet, rekommenderar verkligen Svensk keramik. Den är kanon som refernsverk när man hittat någonting med okänd signatur på en loppis, känns som om minsta keramikverkstad finns med.

2011-10-20 @ 21:04:54
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Benny

Jag har flera av böckerna och håller med Eli, Svensk Keramik är ett mycket bra referensverk! Tidlösa mönster är också bra, liksom Lindblads bok. Svenska serviser innehåller fina bilder, men är ganska tunn faktamässigt!



Instämmer för övrigt om Pythagoras, förmodligen det snyggaste tyg som gjorts. Önskar att jag hittar några rullar på nån vind nånstans, gärna i lite olika färger :-)

2011-10-20 @ 22:22:57
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0