Kolla in stekjärnet!

I lördags var jag på en riktigt härlig loppistur, vädret var perfekt och fyndmöjligheterna många.
Plötsligt stod jag vid nedanstående emaljerade stekjärn (och grytor, de kommer längre ner!) och kände direkt att inget annat skulle passa så bra i mitt kök som de. Jag fick ge 75 kr för setet (tack Lions för snälla farbröder i gula uniformer som satt låga priser!) och kunde inte vara mer nöjd.

Jag undrar om de är svenska? Det finns ingen märkning. Jag har heller inte sett så många stekjärn som är hel-emaljerade som det här. Har ni? Man brukar ju bara se grytor överallt, tycker jag.



En liten närbild på det otroligt läckra och tidstypiska mönstret.



De två grytorna, en stor och en liten. De har till skillnad från mina Kockums-grytor i bakgrunden handtag av bakelit. Och stora läckra knoppar i bakelit på locken.



Alla goda ting verkade vara tre i lördags. Jag besökte tre loppisar, fyndade tre ovanstående tillagningskärl men även tre fina böcker från mitten av 50-talet. 10 kr gav jag för dem. De har fina färgbilder i också. Jag ska placera ut dem lite varstans i lägenheten, den om trasmattor kommer nog att passa i tidningsstället som jag visade i förra inlägget..







..lördagens loppistur var som sagt mycket givande, det sista som fick följa med hem var en härlig kudde till min svarta galonfåtölj, för 5 kr blev den min. Det behövde jag inte ens pruta på! 



Har ni också loppat i helgen? Vad hittade ni? Gillade ni mina fynd?
Kommentarer mottages varmast!

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag fick en guidad loppistur i Sundbyberg i lördags och gjorde en del fina fynd. Men inget som slår dina pannor tror jag, perfekta färger och jätteläckert mönster! Har aldrig sett några liknande så kanske är de inte svenska? Men oj så gärna jag skulle vilja trilla över ett likadant set jag med.

2011-05-23 @ 16:06:56
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Katrin

WOW vad fina! Har ingen susning om märket, men jag gillade verkligen dem.

2011-05-23 @ 16:22:09
Postat av: Gila

Böckerna gillar jag...har sett dem en gång på en loppis men lät dem vara. Det ångrade jag sen. Fina grytor med.

2011-05-23 @ 20:23:03
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: gustaf

asasnygga grytor, är kanske är stekpannan egentligen en låg gryta, mer för såser än stekning? Nu får du la flytta till större och skaffa vävstol om du ska ha mer än dekorativ nytta av böckerna ;)

2011-05-24 @ 13:44:35
Postat av: Randiga Tråden

Grytorna är så snygga, jag har inte sett dem förr.

2011-05-30 @ 07:36:27
URL: http://randigatraden:blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0