Livsfrämjande loppistur.

"Hypen" kring Österlen, trakterna kring kusten nere i sydöstra Skåne, tycks aldrig avta och efter detta inlägg vet ni också varför. Alla vill bo, verka eller åka på utlykt till Österlen sommartid och vi stadsråttor från Malmö är inte sämre. Klart man vill ut på landet och hitta något genuint. Havet, mysiga restauranger och caféer, gallerier, krukmakare, små byar där stockrosor klättrar uppåt husväggarna.

Så vi tryckte in oss i en röd volvo och gjorde denna livsfrämjande utflykt i söndags.



Det finns loppisar och antikbodar i nästan varje by (och utanför/mellan byarna) och det var såklart främsta skälet till att vi åkte! De två följande bilderna är från Hammenhög, en mysig liten ort som har både frisör och fik med 50-talsinredning. Tyvärr var ingetdera öppet när vi passerade.





En espressobar med tydligt retrostuk dök upp mitt ute i ingenstans, Lula's Espressobar i Östra Hoby.
Möblerna utanför huset väckte starkt ha-begär, speciellt stolarna. Vi var väldigt hungriga, men då de bara hade kaffe, glass och cigarrer så for vi vidare i vår jakt på en rejäl lunch.



Åh, jag dog lite över detta stilleben bakom ett hus. Är det inte underbart, så säg?
Vimplarna, trädgårddstolarna, den blommiga duken som inte blåser bort med hjälp av stenens tyngd!



Lunchen intogs i Simrishamn, jag valde en mycket god skånsk äggakaga med fläsk och lingon.



Vi avslutade dagen efter ett tiotal loppisar och antikbodar, lunch, glass och allt möjligt i Stenshuvuds Nationalpark en bit norr om Simrishamn. En helt oförstörd plats som var bedövande vacker. Vi var alldeles ensamma där, tur att ingen annan hittade dit under vår stund så att vi bara fick uppleva det här.

Mina fotsteg i sanden. 







Vad inköptes på loppisarna? Kanske undrar ni? Det kommer, det kommer.
Kommentarer kring Österlen-rundan mottages varmast!

Kommentarer
Postat av: Prinzessin

Gud vad mysigt att vara på en sån plats själv. I morgon ska jag inföskaffa en tjusig vas jag sett på en seconhand/loppis här i stan.

2011-07-09 @ 01:16:31
URL: http://prinzessin.blogg.se/
Postat av: Cinna

Hittade din fina blogg idag, otroligt fina Skåne-bilder och tack för tipsen om loppisar. Är i Blekinge och planerar en tur till Skåne sommar ska försöka pricka in Svalöc t ex. Ha det gott!

2011-07-13 @ 09:00:49
URL: http://tusenvaser.blogspot.com
Postat av: Skaffaren

Jag och väna hustrun gjorde Österlen för något år sedan. Vi fyndade en del av en lanthandelsinredning bland mycket annat.

Österlen is "da shit", vi åker gärna dit igen.

2011-07-17 @ 08:44:04
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag läser igenom din blogg och njuter av alla fina fynd och fina bilder. Bor själv i höga kusten men tycker Skåne är fantastiskt vackert, blir full av energi varje gång jag kommer dit. Tack för allt fint du skrivit om Ångermanland.

2012-10-23 @ 20:49:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0