Ångermanland, I love you! (Del 4)

Vid Sandöbron's ena fäste..





..fanns Wästerlunds Konditori. Tyvärr var det stängt när vi passerade (inredningen såg mycket trevlig ut, vad vi kunde se genom fönstren), men skylten var en stor behållning i alla fall.
En neonskylt i storlek större, ser ni så fin?





Höga Kusten-bron och Ångermanälven. Inte varje dag man ser en bred, stor, mörk älv som skåning.



Vi loppade ju en hel del, bilden här är från en liten loppis nära Nordingrå. Exakt så ska det se ut, tycker jag! Prylar högt och lågt, chans att kunna hitta något riktigt fint då ägarna kanske inte har superkoll utan mest har loppis för att det är kul och inte för att tjäna pengar? (Var jag hemsk nu?)



Runtom husknuten på den loppisen såg det ut såhär, underbart vackert.



Vi besökte också friluftsmuséet Mannaminne där jag fick se på bl.a två saker jag verkligen gillar; spårvagnar..



..och neonskyltar! Jackpot!



När vi besökte fiskeläget Bönhamn så fick vi nästan en överdos i hur pittoresk och idyllisk en plats kan vara! Ni ser själv?









Och så tjälknölen, jag måste visa er den! Något jag aldrig hört talas om innan. Köttbiten som ska vara frusen (i detta fallet älg som grannarna där vi bodde hade skjutit i skogen bakom husen) fick långsamt tillagas i ugn i 80 grader under 12 timmar, och sedan fick den ligga ytterligare en halv dag i saltlake. Det blev väldigt gott, kompakt, mörkt kött. Jag har nog aldrig provat älg innan, i alla fall inte lokal älg på det här sättet!



Något mer inlägg följer - men snart har jag täckt in hela Norrlands-resan, tror jag.

Kommentera gärna, vad tycker ni? Missade jag något när jag var där? Visst håller ni med om att det är vackert där?
Skriv en rad!

Kommentarer
Postat av: Prinzessin

Gillar neonskylten på konditoriet.

2011-07-22 @ 23:15:34
URL: http://prinzessin.blogg.se/
Postat av: Helena Högberg

Min mamma har gjort sånt kött, dock inte jag, men det är gott! Jag gillade snurrstolarna i trä på loppiset!

2011-07-23 @ 20:15:26
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: Khina

Vi gjorde samma resa iår. Dock var fiket öppet. Den gigantiska neonskylten på taket inköptes 1952 eller -54 och kostade då drygt 50000 kronor. Inredningen är helt intakt med galonklädda vägger. I mina ögon så är dock fiskelägren blivit förstörda av alla som gjort om dem till sommarstugor.. Mannaminne - ja det är ju sevärt. Det är vackert uppe i Höga Kusten. Det ingår ju i VärldsNaturarvet pga. dess otroliga landhöjning.

2011-07-23 @ 21:00:02
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Linda

Konditoriets neonskylt var ju helt underbar! Du verkar ha haft en härlig tripp, det är riktigt fint norröver och trevlig omväxling till Skåne. (Även om Skåne såklart också är helt underbart!)

2011-07-25 @ 19:30:27
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Anna

Hahaa, jag är uppfödd på på tjälknöl och potatisgratäng, det är därför jag har sådan kraftig bestomme ;) Jag är därför djupt förvånad att någon inte hört talas om denna maträtt. Bönhamn såg ut som en riktig pärla!

2011-07-30 @ 18:49:15
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Teres

Åh det där är ju nästan mina hemtrakter. Bor utanför Örnsköldsvik och tillhör också dem som blivit uppfödd med tjälknöl;)

2011-08-19 @ 23:01:36
URL: http://www.teresrundkvist.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0