Ångermanland, I love you! (Del 5)

Sista svepet nu - av bilder, händelser och minnen från min härliga Norrlands-resa.
Vi tog en loppistur ner till Sundsvall (vad konstigt för mig som skåning att ta en tur ner till Sundsvall, förresten!) en av dagarna (jag vet att det ligger i Medelpad, trots inläggets titel!) och som ni ser var det riktigt vackert där.

Efter att stora delar av Sundsvall brunnit ner 1888 byggde man upp centrala staden enbart med stenhus för att motverka att allt skulle brinna ner igen, och sedan dess står Norrlands trävaru-metropol så här ståtlig.









En utsiktsbild från där vi bodde, långt borta kunde man ana Härnösand. Frampå nattkröken glittrade staden till litegrann.



Vi hade fått tips om Blå Porten i Ramsås utanför Älandsbro, och det visade sig vara ett riktigt bra tips!
Loppisen bestod av flera hus, ladugårdar och t.o.m ett tält fullt med möbler ute på gårdsplanen.  



Hade man varit i färd med att inreda ett torp så hade man haft mycket att hämta där.
Jag fick torp-drömmar när jag såg alla gamla trasmattor och vedkorgar.







Tänkte att vi skulle avsluta här, med bilder från sjön vi tog en promenad till sista kvällen.
Jag tog hur många bilder som helst, det blir svårt att välja men här kommer de finaste.
De är tagna mellan 22.00 och 00.00, titta vilket underbart ljus!





Åh - gamla sommarstugor, det är något för mig!









Det var det, hoppas nu att ni också blir sugna på en loppisresa norrut (alltså läsare nere från södern, som jag) och att ni som bor uppe i norr känner er lite mer stolta över er vackra bygd, Ångermanland, Allt det gamla goda loves you!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0