Ångermanland, I love you! (Del 3)

Här kommer då fynden från alla loppisar i Ångermanland och Medelpad som råkade ut för oss!

Vi börjar med tre fina vita krukor. Jag har dille på vita krukor och svarta krukfat, det fick A och hans far erfara rätt fort, jag var tydlig med att de gärna fick hjälpa till att spana efter just detta.
T.v en stor Gunilla-kruka från Upsala-Ekeby, den i mitten är från Bo Fajans och den till höger skulle jag också gissa är från Upsala-Ekeby. De mycket naturtrogna växterna i plast är från Lagerhaus och IKEA för jag har inte så bra hand med krukväxter.. än!



Ett väldigt trevligt litet bord, som tur var gick det att plocka isär så att det blev ett platt paket. Det är väldigt smäckert och har fina mässingsskruvar med brickor. Träslaget är inte så mörkt som mina övriga möbler i teak, jag tycker det är tilltalande.



Jag är väldigt nöjd med tuppen, stor och färgglad är han och han kommer att lysa upp ännu ej vald plats i lägenheten till påsk. Han inköptes på loppisen i Viksjö gamla skola, Ångermanland. Jag rekommenderar den varmt, den var stor och välfylld!

Den prickiga gardinen ska bli kuddar till soffan i måtten 50x50 cm.



De härliga häftena innehåller tidningsnotiser från pärm till pärm.



Hittade den här affischen på Erikshjälpen i Timrå för exakt 68 kr. Jag funderade en stund på den, för jag vill inte ha så mycket mer på väggarna här men den är inte så stor, ca 60x40 cm. Nertill står det "Nybrogatan i Sundsvalls Stenstad. Utsikt från Kulturmagasinet. Fotograf Per Myrehed 1986. Förlag: Sundsvalls museum".



Köket har såklart också fått sitt, bara blå och gröna föremål släpps in i köket. Jag fann den här turkosa gamla ölbacken och under färgen kan man tyda texten "Sundsvalls Bryggerier AB".



Krukan från Steninge och passar utmärkt i köket, där den tagit plats i fönstret. Alla svarta krukfat är nog för tillfället slut i södra Ångermanland och östra Medelpad för att jag varit där och köpt upp alla. Nu har jag krukfat så det räcker länge! Steninge-krukan hittade jag på Bengt's Sterbhus Auktioner HBVästra Allén i Sundsvall, en källare full med fina saker, jag rekommenderar även denna varmt. Rätt höga priser, den kostade 50 kr. Tyget med stora gröna prickar ska bli kuddar till min pinnsoffa i köket.



Kika snart in igen, och skriv gärna en rad!

Kommentarer
Postat av: Benny

Den högra vita är en "Ideal"-kruka från Gabriel, de finns enfärgade och med olika rand-dekorer :-)

2011-07-20 @ 22:13:36
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Anna

Kul att du hittat fina fynd och att du gillar Ångermanland :) Många krukfat har du hittat ;) Viksjö gamla skola ska vi också till någon dag men imorgon bär det av till Östersund några dagar :)

2011-07-20 @ 22:44:10
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Vandrarhemmet Skogsblomman

Vad kul med några fynd från Sundsvall (fast vi Sundsvall ligger i Medelpad! ;) ), jag som driver bloggen bor ju i Sundsvall, så det är skoj att se!



Den där skolloppisen ska jag bara ta å besöka!

2011-07-21 @ 20:59:32
URL: http://vandrarhemmet.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ja kära nån, jag förstår att du fick ont i armarna! ;)

2011-07-21 @ 23:28:30
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Eva Johansson Thunstedt

Hejsan! Vilka fina krukor och fat du har. Jag är ute efter den gröna färgen precis i dom krukor du har.

Há dé!/Eva

2012-01-31 @ 21:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0