Göteborg del 1.

Det var lite dåligt med gissningar på det förra inlägget, men jag har alltså varit i en härlig stad som jag inte utforskat tidigare, Sveriges framsida - Göteborg.

I ett anonymt hyreshus i satellitförorten Kortedala finns ett fantastiskt litet museum som drivs ideellt av Kortedala museiförening. Det är en tvårummare intakt bevarad och autentiskt inredd som på 1950-talet. Gissa om jag åkte dit i helgen! Lägenhetsmuseet invigdes 1995 och jag tycker verkligen de har gjort ett bra jobb där. Inget är halvdant utan det är verkligen en genuin miljö de skapat.





Vardagsrummet. Egentligen är kommentarer överflödiga, ser ni så fint? Jag hade gärna flyttat in på studs!
Min goda vän och vapendragare E gav mig den finaste av komplimanger och sa "-såhär ser det ju ut hemma hos dig!" 







Hallen med välbevarade gabondörrar och tapeter.



Avbildade män från mer exotiska breddgrader satt på väggen.



Badrummet hade mintgrönt porslin. Hade jag fått välja ett badrum i hela världen är det här vad jag hade valt. Det vet ni som känner mig!





Notera den svarta fogen, strömbrytaren, den stärkta handduken..



..och innehållet i badrumsskåpet.



Köket framkallade mest "-åhhh.." bland besökarna. Det är ju något visst med kök. Man vistas ju så mycket i dem under livet.



Spisen hade jag inte tackat nej till. Tyvärr har jag ett modernare åbäke.





I köksskåpen fanns bl.a Picknick, röd Salix, Prunus, Spisa ribb och Grå ränder. Och hyllpapper.. och hyllremsor.





Tryckt julduk, flätad TV-kanna, stringfruktfat, pinnstolar, köksbord med perstorpsplatta. Som ni ser hade de prickat in alla rätt.



Till sist sovrummet där en stilig Paul Anka blickade ner från väggen.



Ser ni fladdermusfåtöljen, torkhuven och väven på väggen vid sängen..



..och sminkbordet med locktång, parfymer och hårborste? Notera också krukorna, de tidsenliga växterna och elljusstaken.





Tack för en underbar stund på eftermiddagen, Kortedala museum! Det var som en resa tillbaka i tiden, det bästa jag vet. Jag rekommenderar det lilla muséet varmt till alla som besöker Göteborg. Det har öppet helgfria söndagar kl 12-15 (avvikande öppettider på sommaren) och ligger alldeles i närheten av spårvagnshållplatsen Allhelgonakyrkan. Hemsida http://www.kortedala.museum/.

I nästa inlägg blir det mer Göteborg, så kika snart in igen!


Kommentarer
Postat av: Benny

Fint, mycket man känner igen!



Jag såg även Lancett från Gustavsberg på nedre hyllan och Majlis från Gefle på den övre ;-)

2011-12-13 @ 10:25:45
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Oj, så mycket fint! Jätte kul at se!

Måste ta mig dit nästa gång jag åker till Götet.

2011-12-13 @ 21:59:00
URL: http://gunillas-fynd.blogspot.com/
Postat av: Maria

Och hänger det inte minsann en julkalender på väggen i sovrummet?

Postat av: Linda

Åh, wow! Åker bara till Göteborg med jobbet och är sällan där på helgen men nästa gång får jag se till att boka hemresan till lördagkvällen så jag hinner åka hit!

Mintgrönt badrumsporslin är en favorit här med, det hade farmor och farfar tillsammans med det mest underbara mosaikgolvet i grått/vitt/mintgrönt. Lovely!



Såg att du kommenterat skostället hos Dollybird, jag har två liknande i svart om du är intresserad? Ska se om jag kan ta ett par bilder och skicka över till dig.

2011-12-14 @ 09:01:04
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Christin

Härligt! Så många snygga grejer.

Tänkte åka dit när vi skulle till Göteborg en dag i somras men dom hade inte öppet då.

Däremot var vi på Nostalgicum och där fanns en hel del att se där med.

2011-12-14 @ 09:41:25
Postat av: Anna

Wow vilket ställe! Vardagsrummet...mumma!

2011-12-14 @ 20:33:00
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Ann-Charlotte

Jättehärliga bilder! De framkallar ett enormt habegär ska jag säga.

2011-12-17 @ 16:15:48
URL: http://teakochorkideer.blogspot.com/
Postat av: Eli

ÄNTLIGEN! Fick jag se det där museet som jag längtat till. Nu behöver jag inte åka till Göteborg, du har gett en rundvandring. Det mintrgöna porslinet och det vackra köket - åhhhhhhh!!!! Och snyggt plåtat. Tack!

2011-12-19 @ 01:28:33
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0