Inköpen från på Helsingborgsmässan, del 2.

Förutom överkastet (jag har knappt fattat att jag äntligen hittat ett gammalt vackert överkast!) som jag visade er för ett par inlägg sedan, så hittade jag några saker till på de tre antikmässorna i Helsingborg. Nu ska ni få se!

Paradhandduken "Persons kryddskåp" i original (inget nytillverkat som säljs på Designtorget alltså!) stod jag faktiskt och tummade på redan förra året. Men det var sent på dagen och börsen var tom.
Detta året stod försäljaren på exakt samma ställe i lokalen och han hade otroligt nog handduken kvar! Hur ofta händer det? 50 kr gav jag för den. Eftersom det är en paradhandduk har den ingen hank att hänga i, utan en kanal upptill. Jag ska sy på en liten bit passande bomullsband inom snar framtid.



Jag letar ju alltid efter gammal kökskuriosa i blå/gröna toner. Brukar kolla efter gamla livsmedelsförpackningar, plåtburkar och kokböcker som förstärker känslan av att kliva in i ett litet kök i en svensk stad under det gryende sextiotalet. 

En försäljare hade hur många gamla papperspåsar som helst som han sålde för 20 kr/st, jag lyckades välja ut två olika utan att ta hela dagen på mig! Extra kul är den högra för mig, för det finns ett område här i Malmö som heter Triangeln. Jag gillar Triangeln för det är en central plats i staden med mycket dynamik, och när jag flyttade till Malmö så fick jag mitt första jobb i det området.



Två trevliga små plåtburkar för 20/kr st fick följa med hem, och de har tagit plats i min Reda-hylla.
Det var dåligt med gamla dockskåpsmöbler på mässorna, men när jag hittade fladdermusfåtöljen, en riktig legend för dockskåpsfantaster, så stillades dockskåpshungern.
Den är i perfekt skick och brukar gå på Tradera för 500-1000 kr, jag gav 220, nerprutad från 250. Jag tror att den är svensktillverkad, Lundby, och förekommer även i gult och ljusblått.



Och till sist, fladdermusfåtöljen i sin rätta miljö, ett av mina tre 50-talsinredda dockskåp. Den har tagit plats under trappan vid den öppna spisen. Husets hund, en vit pudel, är mallig över att få ligga och slappa i en sådan designklassiker!



Nu vill jag ha kommentarer! Vad tyckte ni om inköpen? Inte så många, men naggande goda.
Kommentera gärna, som sagt!

Kommentarer
Postat av: Randiga tråden

Nu måste jag leta fram fladdemusfåtöljen i gömmerna, inte visste jag att de är så dyra.

2011-08-06 @ 07:12:55
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Prinzessin

Och vem var det som först såg triangelpåsen och tyckte den vore passande? Jo jag!!! (Även om du med hade upptäckt den kansken ån sekund senare eller så)



Btw.. fårtöljen fick jättefin plats. Nu vill jag med ordna dockskåp. glöm inte klippa ut de där bitarna spetts till mi.

2011-08-06 @ 13:43:14
URL: http://prinzessin.blogg.se/
Postat av: Ulrika på Leta Retro

Fladdermusfåtöljen var ju fantastisk!

2011-08-06 @ 16:57:56
URL: http://letaretro.se
Postat av: Linda

Jättebra fynd tyckte jag, särskilt paradhandduken som är så fin! Såg tyvärr inte din kommentar förrän jag kommit hem från Malmö, synd för det hade varit jättekul att ta en loppistur med likasinnad! Mina kollegor var inte så imponerade av loppisar så jag hann inte besöka en enda! Är bara glad att jag fick gå till precis en sån i alla fall.

2011-08-06 @ 21:06:23
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Eli

Det känns som om den fladdermusfåtöljen verkligen har hittat hem! Fint fynd!

2011-08-08 @ 00:33:10
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: sandra

den paradhandduken hittade jag när vi rensade hos min kompis morfar, blev så lycklig! så den pryder nu sin rätta plats i mitt kök!

fladdermusfotöljen till dockskåpet fick hjärtat att skutta, en sån har ju mamma nånstans! måse be henne rota fram den så jag kan ha den som prydnad här hemma! :)

2011-08-09 @ 23:10:22
URL: http://livetpasofieberg.blogspot.com/
Postat av: Anna

Men åh, jag hittade också en sån paradhandduk, men en turkos! Jag slog slag i saken och köpte en riktig ställning till den, så jag kunde gömma handdukarna bakom.

2011-08-11 @ 10:52:38
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Annie Nilsson

Jag är bara sååå avundsjuk på fladdermusfåtöljen !!!

2011-08-19 @ 23:47:19
Postat av: Sandra

Oj, är de SÅ dyra! På vinden hemma hos mina föräldrar finns mitt gamla dockskåp. Från början var det mammas och morfar byggde det åt henne på femtiotalet. Eftersom han var elektriker drog han in el också. ;) Det fanns en hel del femtiotalsmöbler i det, bland annat två fladdermusfåtöljer. En röd som var lite knottrig och så en ljusgul som ser exakt ut som den där. Jag har tänkt på dem ibland på senare år men visste inte att de kostade så mycket.

2011-09-17 @ 17:45:23
URL: http://barfota.blogspot.com
Postat av: Denise

Hej! Jag har själv funderat på att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-03-17 @ 21:43:49
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Allt det gamla goda

Till Denise; Jag tycker absolut att du ska börja blogga, det är jättekul! Man får en helt ny syn på saker, hela tiden får man idéer till inlägg och i mitt fall, när man alltid har en kamera med sig ifall man hittar något bra att fota till sin blogg. Det är jättekul!

Att det blev just blogg.se är för att den är svensk, jag var rädd att blogspot.com skulle vara delvis på engelska så dels var det därför och dels var det för blogspot.com verkar lite krångligare och mer att lära sig. Men det är kanske bara min uppfattning. Sen så använder min favoritblogg sedan fem år (http://femtiotalsjakten.blogg.se) , just blogg.se som portal. Och då valde jag också det.

Blogg.se är mestadels bra, ibland är servern nere för underhåll men jag tycker ändå att det fungerar enkelt och smidigt och det har inte varit svårt att lära sig hur man gör. Jag har inte gjort så mycket med designen, har lyckats göra bakgrunden mintgrön ungefär.. det är väl allt. Jag är väldigt ointresserad av datorer och HTML-koder och allt sådant, men man kan ju fråga folk om man inte kan. Det har jag gjort, så har de visat mig.

Lycka till och börjar du blogga så får du skicka en länk vetja!

2012-03-19 @ 20:30:29
URL: http://alltdetgamlagoda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0