I <3 Berlin!

Kära läsare, anledningen till att det varit skralt med inlägg här de senaste dagarna är att jag har varit på fyndjakt i ett alldeles ljusgrönt och varmt Berlin!

Vad passar inte bättre att visa på en retroblogg än Fernsehturm och en pastellblå Trabant?
Bilden är tagen vid tunnelbanestationen Friedrichstraße där det liksom under spåren låg en rad dyra antikbodar med mycket glas, porslin och silver.



Jag som är mycket intresserad av arkitektur blickar alltid uppåt på husen. Såg ett ockuperat hus i stadsdelen Prenzlauer Berg..



..och ett annat, väldigt häftigt hus i stadsdelen Schöneberg med målningen kvar på gaveln från 50-talet.



Tuggummiautomaterna satt direkt på väggarna..



..och i alla rabatter såg det ut såhär!



I ett fönster på bottenvåningen i ett hus hade någon gjort ett udda och kitschigt påskstilleben.



Stadsporten Brandenburger Tor precis vid östra sidan av parken Tiergarten är en riktig turistfälla men visst vill man se ett historiskt landmärke? 
Det byggdes så tidigt som 1788-91 och var helt stängd för passage mellan öst och väst under Berlinmurens tid 1961-89. Sedan den öppnades vid murens fall och folket tilläts över gränsen har den blivit en av Berlins främsta symboler, delad plats med Fernsehturm kanske? Massor med turister, en enda röra men det var häftigt att gå under den.



Slutligen, kultbilarnas kultbil - Trabanten. Bilmodellen tillverkades mellan 1957-91 och är en av Östtysklands främsta symboler. Den fanns både i denna 4-dörrars modell som heter Trabant 601 samt i en kombivariant.
Visste ni att väntetiden på att få köpa sitt exemplar kunde vara upp till 15 år? 



Vill ni se mer från Berlin? Jag har fler inlägg på lut, såklart har en del loppisar och antikaffärer besökts, fyndrapporter kommer om ni vill se!


Kommentarer
Postat av: E

Grymt S. Även om jag var i Berlin för några år sedan får jag en rejäl nostalgitripp från mina besök som barn i Tyskland och även i Berlin. Speciellt Trabanten, som pappa talar väl om, och husmålningarna som är så typsikt Berlin för mig. Du får berätta mer om resan när vi hörs :)

2011-04-18 @ 12:48:24
Postat av: Gila

And then we take Berlin....vill också dit!

2011-04-18 @ 22:32:09
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Dolly

Vad uppfriskande att få se lite bilder från Berlin!

Våren kommer alltid lite tidigare där nere! Jag har varit mycket i Berlin och bott där en kortare tid. Mitt hjärta klappar hårt för denna underbara stad!!



Jag ser fram emot att se vad du ha hittat för spännande saker! :) Finns ju väldigt gott om utomhus loppisar nu på våren!



2011-04-18 @ 22:32:40
URL: http://dollybirdretro.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0