Berlin; Pärlor del 1.

På lugna Goltzstraße i stadsdelen Schöneberg finns "Sorgenfrei", ett café helt inrett med 50/60-talsprylar som dessutom gick att köpa! Allt (dock framgick det inte om exempelvis möblerna man satt på, eller den läckra utemöbeln på trottoaren gick att köpa) var till salu. Jag fick inte med mig något därifrån, kändes som om jag redan hade det mesta av det som fanns där, men jag är (trots att jag inte köpte något), fast besluten om att detta är Berlins pärla nr. 1 för retroälskare!



Provsatt såklart utemöbeln. Skön, vill ha, starkt habegär infann sig!





Där inne smakade vi på en utmärkta glassen och kikade runt på lampor, porslin, kläder, speglar, gamla förpackningar, vykort, TV-apparater och diverse annat. Ni kanske hur jag bar mig åt för att inte köpa något, när det fanns så mycket fint där? Jag har så mycket redan.. Men hade rätt sak dykt upp så hade den säkert fått följa med mig hem. En liten bildkavalkad följer..



String-inspirerade hyllor. Och snygga lampor, som ni ser..





Det enda som fattades var väl en mönstrad 50-talstapet. Väggarna hade vitt grönmönstrat kakel istället. Jag förstår i och för sig ägaren om han inte ville plocka bort det. Det var häftigt men en mönstrad 50-talstapet hade ju varit häftigare!







En sådan TV skulle man haft, eller vad säger ni? Med en duk och en vas med plastblommor ovanpå. Åh..



Det jag helst hade hittat/det jag tittade efter var väl någon kökspryl till mitt blågröna kök, och trots allt fint hittade jag ingenting. Hmmm, har man blivit kräsen?



Mer Berlin-pärlor kommer! Har någon av läsarna kanske egna pärlor? Kommentera gärna så att jag och andra läsare får ta del av dem! Själv återvänder jag nog till Berlin redan i år..

Kommentarer
Postat av: Gila

Tack för bildkavalkaden!

2011-04-19 @ 19:34:30
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Clinen

Wow! Vilka underbara saker!! =)

2011-04-19 @ 19:52:06
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Linda

Så läckert, vilket bra restips! Jag har faktiskt aldrig varit i Berlin, men nu blev jag sugen på att åka dit! Och visst är det ett förkläde som hänger uppe till höger på sista bilden? Det såg väldigt fint ut tycker jag.

2011-04-19 @ 21:27:41
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Randiga Tråden

Åh, så mycket fint som du visar.

2011-04-20 @ 17:42:10
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: eli

Vad KUL med inlägg från Berlin!

2011-04-21 @ 09:28:44
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Nicola

Hej :) Just found your blog and discovered you´ve been to Sorgenfrei at Goltzstraße - Love that place!!



Great blog!! Love your dollhouses, too!



*Nicola


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0