Berlin; Pärlor del 3.

Dags för den sista Berlin-sevärdheten enligt Allt det gamla goda! För den här gången, kommer säkert att återvända snart - Berlin är en fantastisk stad som har massor att erbjuda.

Låt mig då till sist presentera Fernsehturm, TV-tornet som ligger vid Alexanderplatz i gamla Östberlin, idag i stadsdelen Mitte. Det syns från stora delar av staden, på grund av en imponerande höjd på 368 meter och är byggt 1965-69.
Jag är väldigt höjdrädd så att åka upp i tornet betackar jag mig för, men att stå nedanför och beundra går bra!



På en sida av Alexanderplatz ligger kyrkan Marienkirche med anor från 1250-talet, idag helt överglänst av ett rymdinspirerat TV-torn från 1960-talet! Bilden nedan ser märklig ut, tornet ser inklippt ut men jag försäkrar att jag aldrig redigerat en enda bild. Jag har inget, och behärskar inga bildbehandlingsprogram. Alla bilder ni sett på bloggen är oredigerade, för jag vet inte hur man gör.



När Fernsehturm byggdes blev det inte bara en symbol för Öst, utan gav även människorna möjlighet att åka upp och se över till Väst, vilket annars var omöjligt. Den nästan glittrande reflekterande kulan på drygt 200 meters höjd med utsiktsplats och café roterar sakta, så att man kan se staden i alla riktningar.
Här nedan är det lite bättre perspektiv, Marienkirche krymper..



Alexanderplatz U-bahn station. Läckra bokstäver, eller hur?
Bakom ser ni Fernsehturm.



Det var rapporteringen från Berlin, det! För den här gången. Har ni åkt upp i Fernsehturm? Har jag isåfall missat något? Jag är ju väldigt höjdrädd..
Kommentera gärna! Om Berlin eller om något annat.

Kommentarer
Postat av: Clinen

Jag är också höjdrädd men jag har varit där uppe en gång. Det är en fin utsikt över staden där uppe. =)

2011-04-27 @ 09:33:58
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0