Berlin; Pärlor del 2.

Ytterligare en av höjdpunkterna i Berlin kommer här!
Trödelmarkt (betyder väl loppmarknad, antar jag?) på Straße des 17 juni, i västra sidan av den gigantiska parken Tiergarten, var stor och välsorterad. Även om den del säljare hade hutlösa priser så kunde man göra fynd hos andra säljare, jag övervägde köp på många fina saker men det blev till slut bara några smågrejer (en tygstuv och ett par solglasögon) för min del.

Skylten vid början av loppisen (som var i två paralella alléer) var såhär snygg! Redan då kändes det ju lovande.



Vädret var härligt så loppisen var mycket välbesökt i lördags kring lunch.



Jag kan ju lista 3 antik/loppis-trender som verkar gå bra i Berlin just nu, efter att ha besökt ovanstående marknad och en handfull andra.

1. Metaller! Allt i metall verkade gångbart, det fanns mängder med föremål i silver, nysilver, mässing och koppar.
Bestick, smycken, diverse husgeråd och allehandla prydnadssaker. Det glimrade till på nästan alla bord..

2. Jugend och Art Deco! Avsaknaden av 50/60-tals-prylar var i och för sig tråkig, för det hade jag förväntat mig mer av, men tjoflöjt vad det fanns gott om Jugend- och Art Deco-föremål istället. Massor av vackra lampor exempelvis, det var intressant att få se så mycket av denna vara.

3. Pälsar! Delade meningar kan ju råda om man gillar päls eller inte, men hursomhelst fanns det mycket päls till försäljning. Undrar vad det har för marknad..

Snart kommer den tredje delen i min lilla serie om pärlorna i Berlin, skriv gärna en rad och titta snart in igen!


Kommentarer
Postat av: Katrin

Hur var priserna?

Jag blev onekligen sugen på att åka dit.

Det går ju tåg för oss flygrädda.

Tack för reportaget, jätte kul!

2011-04-21 @ 16:39:39
Postat av: Gila

Tänk så olika det kan vara. Inget av de tre ovan nämnda trender faller mig i smaken...

2011-04-21 @ 22:37:12
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0